Gå til indhold

Fjernvarmechef: Priser på energi må ikke være volapyk for kunderne

Når du åbner din regning for el, vand og varme, har de en ting til fælles for mange danskere. Tallene flyder sammen, og det kan være svært at forstå, hvad du betaler for. Det er en velkendt udfordring, som både energiselskaber og offentlige instanser oplever, og derfor forsøger at komme til livs.

I Kredsløb har vi i forbindelse med en årlig kundeundersøgelse også fundet frem til, at flere kunder har svært ved at forstå prisstrukturen, når det gælder varmeregningen.

En guide til at forstå regningen er et simpelt greb, som mange selskaber benytter sig af til at gøre det nemmere, inklusive os selv. Men man kan også spørge sig selv, om man i virkeligheden skulle gentænke nogle grundlæggende strukturer i måden at gøre regninger op på?

Nuvel, vi arbejder indenfor nogle til dels fastlagte rammer, hvor en del af en regnings opgørelse er lovbestemt, og derfor noget, som skal fremgå.

Regninger til det samlede energiforbrug (vand, varme og el) er blandt de store poster på et husholdningsbudget, og det er selvfølgelig vigtigt, at man som kunde kan gennemskue sine regninger, og hvad man betaler for.

Men det ville selvfølgelig også være utopi, hvis man forestiller sig, at man med et trylleslag kunne gøre regninger for energiforbrug til godnatlæsning for børn. Der er selvsagt flere årsager til, at der er udfordringer med at forstå regningen.

Kompleks forsyning

Energimarkedernes turbulente udvikling og herunder elprisernes himmelflugt, da verden gik af lave, og krigen i Ukraine brød ud, gør det selvfølgelig ikke nemmere for forbrugeren. Og så skal man huske, at regningen er gjort af mange ting, da vi som selskaber ofte har en kompleks sammensætning af energikilder for at imødekomme det stigende krav til omstillingen og fremtidssikringen af forsyningen. Omvendt må man ikke glemme, at kunden betaler for en ydelse – varmen i radiatorerne, og langt de fleste vil ikke have tudet ørerne fulde af en lang forklaring om træpiller, elkedler og olie i spidslast. De vil bare have varme, når de har brug for den.

Selvom jeg personligt synes, at fjernvarme og energi er noget af det mest spændende, der findes, og lige så vel, at priserne er relativt nemme at forstå, er jeg også levende bevidst om, at det ikke forholder sig sådan for alle.

Energi er, om vi vil det eller ej, lavinvolvering for de fleste, og her er det vores opgave og pligt at levere, så man ikke skal tænke over det i sin hverdag, og det gælder lige så vel, når man åbner regningen.

Velkendte udfordringer trods gode indsatser

Det her skal hverken ses som et surt opstød til alle mine kollegaer på tværs af energibranchen. Der er mange, der gør en hæderlig indsats for at sikre god kontakt med sine kunder og skabe værdi for dem med klar tale, som de fleste kan forstå. Jeg mener også, at vi i Kredsløb gør en stor indsats for at nå effektivt ud til kunderne i et sprog, som kan forstås. Men tal lyver ikke, og jeg anerkender også, at der stadig er potentiale til, at vi på tværs af branchen kan gøre det endnu bedre, uanset hvilke rammer vi arbejder under.

En velkendt udfordring for kunder kan være, at man ikke møder den samme opbygning af en regning, hvis man fx er flyttet fra en by til en anden. Det skyldes, at vi som fjernvarmeselskaber agerer efter en rammestruktur, hvor bestyrelserne i de enkelte selskaber er dem, der i sidste ende definerer opbygningen af en regning, så den fremstår logisk i forhold til selskabets økonomi. Igen vil det være utopi at tro, at vi kan lave en universel ramme for strukturen, fordi selskaberne er så forskellige, men vi skal vi blive bedre til at tænke på tværs af selskaber og ensrette der, hvor det er oplagt. Og så skal vi selvfølgelig også arbejde videre med de lokale indsatser for at sikre gennemskuelighed både for eksisterende kunder, og for de nye kunder, som finder fjernvarme attraktivt og grundlæggende ønsker sig at blive koblet på.

Nemmere overblik for nye kunder der tilsluttes fjernvarme som første skridt

Helt konkret har vi i Kredsløb arbejdet med et nyt projekt som erstatning for en meget lang prisliste, der nu skal gøre det lettere at forstå, hvad de koster at få sin ejendom tilsluttet fjernvarmen. I stedet har vi udviklet en beregner, hvor kunderne selv kan regne tilslutningsprisen ved blot at indtaste nogle få oplysninger.

Vi er desuden i gang med at kigge på, hvordan vi kan gøre det lettere at forstå priserne for etablering af stik og hovedledning, når man bygger bolig, de såkaldte byggemodningstakster. Endelig har vi på tegnebrættet at skulle optimere og fremme forståelsen for, hvad det koster at holde sin bolig opvarmet helt generelt – de såkaldte faste og variable bidrag. Når der indenfor de kommende år, kommer nye varmemålere til, forventer vi at kunne give kunderne et endnu bedre overblik over deres forbrug og dermed kendskab til de priser, de betaler for varmen.

Heldigvis er vi aldrig mere en et telefonopkald eller et klik væk, og vi oplever da også, at vores kunder er gode til at spørge, når de i er tvivl. Herunder kan vi som sagt ikke forvente, at kunderne kan gennemgå deres energiregninger minutiøst og mindre kan bestemt også gøre det.

Jeg tror også på, at man med fordel kunne binde forbruget endnu mere op på motivationen i at have en bæredygtig adfærd, som vi i dag kender det med returtemperaturen, således man som kunde får en håndgribelig gevinst ved at have et effektivt og velfungerende anlæg, der i sidste ende er til gavn for fællesskabet og for hele forsyningen.

Men prisstrukturen må ikke være ”en by i Rusland” for kunderne. Det skal overordnet set være til at gennemskue, hvad man betaler for og hvorfor, og så sigter vi selvfølgelig også efter, at det skal være hurtigt og let at danne sig et overblik som kunde, så man kan bruge tiden på alt det, som man nyder, og så bruger vi tiden på fjernvarmen.

Priser på energi må ikke være volapyk.

Om undersøgelsen
Dataindsamling og rapportering er udført af analyseinstituttet InterResearch stået for og omhandler Kredsløbs egne kunder. Spørgerammen er bygget op omkring forskellige spørgsmål om tilfredshed med Kredsløb og deres ydelser. Spørgsmålene er stillet på en 7-punktskala.

Pressekontakt

Skriv til os

Pressetelefon: 77 88 05 23
(kun opkald)

Pressetelefon